Vinařská cyklotrasa

Ať už jste milovníkem dobrého vína, či jen rádi podnikáte cyklovýlety v kopcovitém terénu, určitě si nenechte ujít tzv. „Vinařskou naučnou cyklotrasu“. Tato trasa Vás zavede ze samého srdce Kutné Hory až do vinic pod vrchem Sukov na severním okraji města.
Kutná Hora je i vinařským regionem. Nejstarším záznamem o vinařství v okolí Kutné Hory je zmínka o Malínu v Kosmově kronice z roku 1101.
O rozvoj vinařství na Kutnohorsku se zasloužili zejména představitelé sedleckého kláštera. Na stráních v okolí obcí Neškaredice, Perštejnec, Kaňk a v okolí čtvrti Lorec vinnou révu pěstoval už zakladatel sedleckého kláštera, šlechtic Miroslav z Cimburka. Na rozvoj vinařské kultury měl také velký vliv král Vladislav Jagellonský, který v roce 1497 vydal dokonce „nový viniční řád na Horách Kutných“. K velkému úpadku vinařství došlo po bitvě na Bílé Hoře a po třicetileté válce.
S novodobou obnovou vinic v Kutné Hoře se začalo teprve v roce 1977 na trati „Pod Sukovem“. Na středně těžkých kamenito-písčitých půdách se nejlépe daří odrůdám Tramín červený a Svatovavřinecké. V současné době na Kutnohorsku existuje cca 52 ha vinic a věhlas kutnohorského vína pomalu, ale jistě stoupá. Vína z této oblasti vynikají svou mineralitou a kořenitostí. Kutnohorské víno také jako jediné ve vinařské oblasti Čechy nese označení BIO.

Popis trasy: 4,835 km; cyklotrasa č. 0091

Cyklotrasa začíná v historickém jádru města na Palackého náměstí a dále vede těmito ulicemi Na Sioně, Zvonářská, Hloušecká, Práchňanská, Kaňkovská. Vyjíždíme z města směrem na Kaňk a po pár metrech stoupání do kopce následuje odbočka vlevo na místní komunikaci k vinohradu Pod Sukovem. Projíždíme podél vinohradu, nejdříve asfaltovou, poté panelovou cestou a pak zahneme vlevo na úzkou pěšinu. Podél vinohradu sjíždíme z kopce a po levé ruce se nám otevírá nádherný výhled na město Kutná Hora. Na konci pěšiny se napojíme na místní komunikaci Kutná Hora – Grunta. Ulicí Grunteckou se podél vinohradu U všech svatých vracíme zpět do centra města.

box_Vinarska cyklostezka

Home » Destinace » Sport & volný čas » Tipy na výlet (pěšky, na kole, autem) » Vinařská cyklotrasa